Trend předělávání pohádek do moderní podoby se nevyhnul ani Bryanu Singerovi, který od druhých "X-Men" nenatočil nic pořádného, co by v kině skutečně nadchlo. Catherine Hardwicke si natočila svou verzi "Červené Karkulky", která je metaforou na první menstruaci a sex, Tommy Wirkola zase ukázal, že Jeníček a Mařenka mohou být gory a zábavní. Bryan Singer si pro svou látku vybral klasickou pohádku, která u nás zase tak známá není, ale můžeme se s ní také seznámit. Já měl kdysi tu čest v nějakém animovaném provedení, ale jaká přesně to byla verze... Bryan Singer vzal klasickou pohádku a udělal z ní... No, vlastně klasickou pohádku s nádechem středověké fantasy.
V klasické pohádce jde Jack na trh s krávou, co mají doma, jedinou krávou, co mají, a tu vymění za pár fazolí. Doma z toho nejsou moc nadšení, a ve vzteku fazole vyhodí oknem. Ty během noci vyklíčí a z nich vyroste obrovský stonek, který vede až kamsi do nebe. Jack se po něm vyšplhá až nahoru, kde najde sídlo obra, ale také husu, která snáší zlaté vejce. Tohle je verze, kterou znám já. Singer natáčel podle scénářem, který je s tímto v podstatě totožný, ale začíná se to lomit ve chvíli, kdy má Jack šplhat po stonku až nahoru. Nečiní tak ze zvědavosti, ale proto, že tam nahoře je dívka, kterou miluje a on ji chce spolu s výpravou královských vojáků zachránit. Je to totiž princezna.
Příběh se odehrává v jakémsi království, kde vládne král, který má nezbednou princeznu. Ta se poflakuje mezi prostým lidem a dělá problémy. Jednou se tak poflákne s Jackem a skončí v království obrů-. Záchranná výprava zjišťuje, že těch obrů je docela dost. Mají ale Jacka a ten je schopnější než celá kavalerie. Jenže ono to vůbec nekončí takhle jednoduše. Tenhle Jackův příběh vůbec není o nějakém zlatém vejci, ale o to, že lidé touží po moci, a když po ní touží, nedělá jim problémy zradit své nejbližší. Také je to o odvaze, o lásce, no prostě jsou do příběhu zase narvána všechna témata, která jsou pro Hollywood nepostradatelná. Očividně se jedná o záruku kvality snímku, respektive jeho komerčního úspěchu. Ten se v tomhle případě, nijak překvapivě nekonal a film v Americe celkem propadl. Vydělal si asi třetinu ze svého téměř dvou set milionového rozpočtu. Mluvím samozřejmě o dolarech.
"Jack a obři" je přesně ten film dneška, kterých je mnoho. Hodně se dbá na ti, aby byly filmy velkolepé, aby měli diváci pocit, že jdou na něco, co nikde jinde neuvidí, ale američtí producenti by si měli uvědomit, že jen velkolepost nestačí. Přesvědčí se o tom teď Guillermo del Toro a jeho příšerný "Pacific Rim", ale přesvědčil se o tom i Singer. Lidi nechtějí být oblbováni velkolepou podívanou. Chtějí zajímavé postavy, příběh, který je něčím víc, který má smysl, hloubku, anebo alespoň chtějí dobrou komedii. Triky, to není všechno, ale Hollywood si od uvedení "Avatara" myslí, že to stačí. Předveďte lidem pořádný a oni zapomenou na to, že vlastně koukají na film o ničem. Doufám, že Hollywood hodně rychle pochopí, že až tak jednoduché to opravdu není.
Neúspěch filmu je o to překvapivější, že jsou zde zajímaví herci. Ewan McGregor nezklame snad nikdy, ale tady má jen pár dobrých momentů, které jsou v traileru. Jeho postava je plochá, nudná. Stejně tak postava Stanleyho Tucciho. Výborný, charakterní herec, když dostane šanci, ale většinou se musí spokojit jen s vedlejšími postavami. v "Jackovi a obrech" je spíš na obtíž. Nicholas Hoult je vycházející hvězda, ale ještě bude muset hodně přesvědčovat. Tady je spíš přitroublý, ale zároveň hrdinský. Rozhodně to ale není tak příjemné pokoukání jako ve starých českých pohádkách. Eleanor Tomlinson je hezká, a to je všechno. Jako kdyby z ní film ani nechtěl ukázat víc. Průměrné. Všechno je tak neskutečně průměrné, a to i efekty, kdy někdy máte pocit, že jste se ocitli ve snímku od Pixaru před deseti lety, když se jim nepovedly triky. Musím dát ale méně než průměr, protože diváci si zaslouží něco lepšího, když už je jim předhazováno, jak byl film drahý.
V klasické pohádce jde Jack na trh s krávou, co mají doma, jedinou krávou, co mají, a tu vymění za pár fazolí. Doma z toho nejsou moc nadšení, a ve vzteku fazole vyhodí oknem. Ty během noci vyklíčí a z nich vyroste obrovský stonek, který vede až kamsi do nebe. Jack se po něm vyšplhá až nahoru, kde najde sídlo obra, ale také husu, která snáší zlaté vejce. Tohle je verze, kterou znám já. Singer natáčel podle scénářem, který je s tímto v podstatě totožný, ale začíná se to lomit ve chvíli, kdy má Jack šplhat po stonku až nahoru. Nečiní tak ze zvědavosti, ale proto, že tam nahoře je dívka, kterou miluje a on ji chce spolu s výpravou královských vojáků zachránit. Je to totiž princezna.
Příběh se odehrává v jakémsi království, kde vládne král, který má nezbednou princeznu. Ta se poflakuje mezi prostým lidem a dělá problémy. Jednou se tak poflákne s Jackem a skončí v království obrů-. Záchranná výprava zjišťuje, že těch obrů je docela dost. Mají ale Jacka a ten je schopnější než celá kavalerie. Jenže ono to vůbec nekončí takhle jednoduše. Tenhle Jackův příběh vůbec není o nějakém zlatém vejci, ale o to, že lidé touží po moci, a když po ní touží, nedělá jim problémy zradit své nejbližší. Také je to o odvaze, o lásce, no prostě jsou do příběhu zase narvána všechna témata, která jsou pro Hollywood nepostradatelná. Očividně se jedná o záruku kvality snímku, respektive jeho komerčního úspěchu. Ten se v tomhle případě, nijak překvapivě nekonal a film v Americe celkem propadl. Vydělal si asi třetinu ze svého téměř dvou set milionového rozpočtu. Mluvím samozřejmě o dolarech.
"Jack a obři" je přesně ten film dneška, kterých je mnoho. Hodně se dbá na ti, aby byly filmy velkolepé, aby měli diváci pocit, že jdou na něco, co nikde jinde neuvidí, ale američtí producenti by si měli uvědomit, že jen velkolepost nestačí. Přesvědčí se o tom teď Guillermo del Toro a jeho příšerný "Pacific Rim", ale přesvědčil se o tom i Singer. Lidi nechtějí být oblbováni velkolepou podívanou. Chtějí zajímavé postavy, příběh, který je něčím víc, který má smysl, hloubku, anebo alespoň chtějí dobrou komedii. Triky, to není všechno, ale Hollywood si od uvedení "Avatara" myslí, že to stačí. Předveďte lidem pořádný a oni zapomenou na to, že vlastně koukají na film o ničem. Doufám, že Hollywood hodně rychle pochopí, že až tak jednoduché to opravdu není.
Neúspěch filmu je o to překvapivější, že jsou zde zajímaví herci. Ewan McGregor nezklame snad nikdy, ale tady má jen pár dobrých momentů, které jsou v traileru. Jeho postava je plochá, nudná. Stejně tak postava Stanleyho Tucciho. Výborný, charakterní herec, když dostane šanci, ale většinou se musí spokojit jen s vedlejšími postavami. v "Jackovi a obrech" je spíš na obtíž. Nicholas Hoult je vycházející hvězda, ale ještě bude muset hodně přesvědčovat. Tady je spíš přitroublý, ale zároveň hrdinský. Rozhodně to ale není tak příjemné pokoukání jako ve starých českých pohádkách. Eleanor Tomlinson je hezká, a to je všechno. Jako kdyby z ní film ani nechtěl ukázat víc. Průměrné. Všechno je tak neskutečně průměrné, a to i efekty, kdy někdy máte pocit, že jste se ocitli ve snímku od Pixaru před deseti lety, když se jim nepovedly triky. Musím dát ale méně než průměr, protože diváci si zaslouží něco lepšího, když už je jim předhazováno, jak byl film drahý.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když myslíte, že pohádky v novém hávu fungují.
Hodnocení: 45 % za vizuálně zajímavý film, ale příběhově slabý a nenápaditý
Žádné komentáře:
Okomentovat