Mrzí mě, když musím kritizovat takovou legendu, jakou je Robert Redford, ale nedá se nic dělat. "Pravidla mlčení" nejsou úplně takový film, jak se dalo očekávat z traileru. Místy to vypadá jako road trip Roberta Redforda za přáteli nebo oblíbenými herci. S jedním se setká, trochu s ním pokecá a pak se vydává za dalším, který nemá pro jeho příběh zas tak zásadní význam. Stejně jako ten předchozí. A že to nejsou herci špatní, naopak, dá se mluvit o plejádě zajímavých herců: Shia LaBeouf, Susan Sarandon, Nick Nolte, Richard Jenkins, Sam Elliott, Brendan Gleeson, Terrence Howard, Anna Kendrick, Stanley Tucci. Samozřejmě hraje i sám Robert Redford, který snímek režíroval, ale také si ho produkoval. Plejáda zajímavých a známých rozhodně není zárukou toho, že budeme svědky něčeho, co v nás zanechá dlouhou dobu nějaký vliv.
Robert Redford je Jim Grant alias Nick Sloan, který se už pěkných pár let skrývá před policií. Rozhodně mu to vydrželo déle než Katie z předchozí recenze na film "Bezpečný přístav". Ani v jeho případě však není sledování úplně oprávněné. Nick je viněn z vraždy, kterou měl spáchat v krásných 60. letech spolu s dalšími členy mírového hnutí. Ani hippies nebyli úplně bez viny. Jenže Nick bez viny je, stejně jako někteří jeho staří známí. To nic nemění na tom, že po nich policie jde a dostali už první. Nick dostane strach, a to poměrně oprávněný. Po stopě je mu policie, ale také jeden reportér, který se dostane dál než samotná policisté. Už tady to scenáristicky začíná trochu skřípat. Lidé se reportérovi svěřují rádi a jsou ochotni s ním mluvit, i když s policií mluvit nechtějí. I tohle vypadá spíš jako berlička. Nick je zatím na útěku a setkává se se starými známými, aby se dostal k té, která vlastně za vším stála. Jako kdyby postupně tahal za nitky, aby si zajistil svou záchranu a své očištění.
Skvělý výkon ve snímku "Pravidla mlčení" předvádí Shia LaBeouf, který mě docela příjemně překvapil. Po filmech jako "Transformers" jsem v něj příliš velkou důvěru neměl, ale tady ukázal, že mu hraní jde a umí být zajímavý. O Robertovi Redfordovi nemá smysl mluvit. Ten člověk nic nezapomněl. Jeho herectví je místy minimalistické, ale pořád máte pocit, že tohle je někdo, kdo herectví skutečně rozumí. Role mu sedla a sám sebe v ní skvěle zrežíroval. Z dalšího obsazení vyniká Terrence Howard v roli agenta FBI, který po Nickovi zarputile pase. Nesmím ale zapomenout ani na takového Nicka Nolteho, který je v poslední době zapamatovatelný v každé své roli, za což může hlavně jeho vzezření a také jeho šílený hlas, který si narušil alkoholem a stářím. Anna Kendrick zase jednou nemá možnost moct předvést, Susan Sarandon už se to daří o něco lépe, ale ani ona nemá moc prostoru. Těch postav je zde trochu moc, aby dokázaly skutečně zaujmout.
Stejně tak příběh je takový trochu moc jednoduchý na to, aby byl tak moc roztahaný. Těch minut je přece jen trochu moc na to, aby se podobný příběh ujal. Je to ukázka toho, jak dokáže pravda - a chce se mi říct i láska - zvítězit nad lží. Ale takové to opravdu je. Film je velmi idealistický a to ho posílá do kolen. V současné době, kdy vznikají film jako "30 minut po půlnoci" nebo "Argo" jsou "Pravidla mlčení" přece jen jednodušším dílem, které tolik nenadchne. Chce nám ukázat, jak hluboko mohou sahat různé intriky, jak jedna událost dokáže ovlivnit životy ostatních, ale je to prostě moc jednoduché, moc laskavé. Kdyby Redford přitvrdil, mohl z toho být zajímavější hon na jednoho člověka, ale takhle je to jen politický thriller, který úplně nenaplňuje dnešní potřeby. Ač nezávislý, pořád velmi hollywoodský.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když chcete vidět, jak vám jedna událost může dokonale změnit život.
Robert Redford je Jim Grant alias Nick Sloan, který se už pěkných pár let skrývá před policií. Rozhodně mu to vydrželo déle než Katie z předchozí recenze na film "Bezpečný přístav". Ani v jeho případě však není sledování úplně oprávněné. Nick je viněn z vraždy, kterou měl spáchat v krásných 60. letech spolu s dalšími členy mírového hnutí. Ani hippies nebyli úplně bez viny. Jenže Nick bez viny je, stejně jako někteří jeho staří známí. To nic nemění na tom, že po nich policie jde a dostali už první. Nick dostane strach, a to poměrně oprávněný. Po stopě je mu policie, ale také jeden reportér, který se dostane dál než samotná policisté. Už tady to scenáristicky začíná trochu skřípat. Lidé se reportérovi svěřují rádi a jsou ochotni s ním mluvit, i když s policií mluvit nechtějí. I tohle vypadá spíš jako berlička. Nick je zatím na útěku a setkává se se starými známými, aby se dostal k té, která vlastně za vším stála. Jako kdyby postupně tahal za nitky, aby si zajistil svou záchranu a své očištění.
Skvělý výkon ve snímku "Pravidla mlčení" předvádí Shia LaBeouf, který mě docela příjemně překvapil. Po filmech jako "Transformers" jsem v něj příliš velkou důvěru neměl, ale tady ukázal, že mu hraní jde a umí být zajímavý. O Robertovi Redfordovi nemá smysl mluvit. Ten člověk nic nezapomněl. Jeho herectví je místy minimalistické, ale pořád máte pocit, že tohle je někdo, kdo herectví skutečně rozumí. Role mu sedla a sám sebe v ní skvěle zrežíroval. Z dalšího obsazení vyniká Terrence Howard v roli agenta FBI, který po Nickovi zarputile pase. Nesmím ale zapomenout ani na takového Nicka Nolteho, který je v poslední době zapamatovatelný v každé své roli, za což může hlavně jeho vzezření a také jeho šílený hlas, který si narušil alkoholem a stářím. Anna Kendrick zase jednou nemá možnost moct předvést, Susan Sarandon už se to daří o něco lépe, ale ani ona nemá moc prostoru. Těch postav je zde trochu moc, aby dokázaly skutečně zaujmout.
Stejně tak příběh je takový trochu moc jednoduchý na to, aby byl tak moc roztahaný. Těch minut je přece jen trochu moc na to, aby se podobný příběh ujal. Je to ukázka toho, jak dokáže pravda - a chce se mi říct i láska - zvítězit nad lží. Ale takové to opravdu je. Film je velmi idealistický a to ho posílá do kolen. V současné době, kdy vznikají film jako "30 minut po půlnoci" nebo "Argo" jsou "Pravidla mlčení" přece jen jednodušším dílem, které tolik nenadchne. Chce nám ukázat, jak hluboko mohou sahat různé intriky, jak jedna událost dokáže ovlivnit životy ostatních, ale je to prostě moc jednoduché, moc laskavé. Kdyby Redford přitvrdil, mohl z toho být zajímavější hon na jednoho člověka, ale takhle je to jen politický thriller, který úplně nenaplňuje dnešní potřeby. Ač nezávislý, pořád velmi hollywoodský.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když chcete vidět, jak vám jedna událost může dokonale změnit život.
Hodnocení: 50 % hlavně za Redforda a LaBeoufa
Žádné komentáře:
Okomentovat