Když jsem hodnotil snímek "Špatnej polda", vyzdvihoval jsem hlavně výkon Nicolase Cage, který byl skutečně skvělý a nelze mu nic ubrat. Když se ale podíváte na snímek "Poručík", z kterého "Špatnej polda" vychází, je jasně vidět, že herecký výkon je skutečně to, co snímek vyzdvihuje. "Poručík" je totiž filmem o mnohem děsivějším člověku. Ne proto, jak vypadá, ale proto, jak se chová. Poručík v podání Harveyho Keitela je opravdu člověk, kterého byste na straně zákona nikdy nechtěli. I když se dokáže postavit za pravdu a spravedlnost tam, kde justice selhává, pořád je to člověk, který by neměl mít odznak v ruce. Ale stalo se.
Policista Harveyho Keitel je člověk, který bere drogy, užívá si s prostitutkami, mladé holky, které už nejsou pod zákonem, ale zletilosti ještě nedosáhly, nutí k tomu, aby mu předváděly, jak by provozovaly orální sex, zatímco on před nimi masturbuje. Není to zásadový člověk, ale přece jen si vybral svoji práci, aby pomáhal lidem. Svým velmi specifickým způsobem. Kromě toho sází na baseball a má se starat o dvě malé dcerky, zatímco je pod vlivem tvrdých drog. Ne, takového člověka si hned tak nezamilujete, ale jako kdyby mu jedna ctnost zůstávala. Je zbožný. Opět jen do jisté míry. Když však dojde na znásilnění jeptišky, je ochoten udělat cokoli, aby ty dva mladistvé grázly dostal. Jenže i on musí dojít svého prozření a pochopení toho, že to, co dělá, vlastně vůbec nemá smysl.
Hlavní rozdíl mezi filmy "Poručík" a "Špatnej polda" bych viděl především v tom, že "Poručík" je syrovějším filmem, drsnějším a nepěknějším. Tam, kde Cage může omluvit to, že trpí bolestmi ze zranění, tam pro Harveyho Keitela žádná omluva není. Jeho policista je prostě hnusný člověk, což nakonec vede i k tomu, že závěry obou filmů jsou diametrálně odlišné. Navíc "Špatnej polda" neobsahuje nic z víry, která je pro "Poručíka" poměrně důležitá. Jako kdyby byl Ježíš tím jediným, co ho ještě může spasit, ale sám postupně zjišťuje, že ani to nepomůže. Ne, pokud se něco nezmění. Ale může se něco změnit? Syrovost filmu nám dává tušit, že konec nebude klasickým happy endem.
Film je natáčen jako drsný film z ulic, trochu to odkazuje na Scorseseho "Taxikáře". Jako kdyby na ulicích neexistovalo nic dobrého, jako kdyby špína a hnus skutečně vládly. Propojení s náboženskými vizemi je pak zvláštní a trochu rušivé. U Scorseseho je to pochopitelné, ale nakonec i u Abela Ferrary, který je z podobného prostředí a má italské, tedy především katolické kořeny. Přesto to nic nemění na tom, že syrovost ulic je až ve zbytečném a nepříjemném kontrastu, který ateistovi příliš mnoho neřekne. Harvey Keitel přesto podává výkon, za který ho budete obdivovat a možná i nenávidět.
Policista Harveyho Keitel je člověk, který bere drogy, užívá si s prostitutkami, mladé holky, které už nejsou pod zákonem, ale zletilosti ještě nedosáhly, nutí k tomu, aby mu předváděly, jak by provozovaly orální sex, zatímco on před nimi masturbuje. Není to zásadový člověk, ale přece jen si vybral svoji práci, aby pomáhal lidem. Svým velmi specifickým způsobem. Kromě toho sází na baseball a má se starat o dvě malé dcerky, zatímco je pod vlivem tvrdých drog. Ne, takového člověka si hned tak nezamilujete, ale jako kdyby mu jedna ctnost zůstávala. Je zbožný. Opět jen do jisté míry. Když však dojde na znásilnění jeptišky, je ochoten udělat cokoli, aby ty dva mladistvé grázly dostal. Jenže i on musí dojít svého prozření a pochopení toho, že to, co dělá, vlastně vůbec nemá smysl.
Hlavní rozdíl mezi filmy "Poručík" a "Špatnej polda" bych viděl především v tom, že "Poručík" je syrovějším filmem, drsnějším a nepěknějším. Tam, kde Cage může omluvit to, že trpí bolestmi ze zranění, tam pro Harveyho Keitela žádná omluva není. Jeho policista je prostě hnusný člověk, což nakonec vede i k tomu, že závěry obou filmů jsou diametrálně odlišné. Navíc "Špatnej polda" neobsahuje nic z víry, která je pro "Poručíka" poměrně důležitá. Jako kdyby byl Ježíš tím jediným, co ho ještě může spasit, ale sám postupně zjišťuje, že ani to nepomůže. Ne, pokud se něco nezmění. Ale může se něco změnit? Syrovost filmu nám dává tušit, že konec nebude klasickým happy endem.
Film je natáčen jako drsný film z ulic, trochu to odkazuje na Scorseseho "Taxikáře". Jako kdyby na ulicích neexistovalo nic dobrého, jako kdyby špína a hnus skutečně vládly. Propojení s náboženskými vizemi je pak zvláštní a trochu rušivé. U Scorseseho je to pochopitelné, ale nakonec i u Abela Ferrary, který je z podobného prostředí a má italské, tedy především katolické kořeny. Přesto to nic nemění na tom, že syrovost ulic je až ve zbytečném a nepříjemném kontrastu, který ateistovi příliš mnoho neřekne. Harvey Keitel přesto podává výkon, za který ho budete obdivovat a možná i nenávidět.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když se chcete vidět, jak moc se Američané báli Rusů a jak moc by byl jejich odpor silný.
Hodnocení: 70 % za to, že Harvey Keitel je skutečně "Špatnej polda"
Žádné komentáře:
Okomentovat