Je mi líto, že musím dát nakonec tak málo filmu, kde jsou dva naprosto skvělé herecké výkony, ale prostě jinak nemohu. I když se snímek tváří jako něco naprosto jiného, dělá to s naprostou ignorancí diváka. Prostě si jede ve svých kolejích, Paul Thomas Anderson prostě nehodlá jen tak polevit, protože to není jeho styl. "Až na krev" dalo by se říct. Dře diváka až na dřeň a to samé dělá i hercům. Dostává z nich naprosté maximum.
Ještě před tím, než bude vyhlášení Oscarů, už zbývá skutečně jen pár hodin, jsem dokoukal poslední film, který jsem z nominovaných neviděl (pokud pominu krátké filmy a filmy dokumentární, vlastně ještě jeden animák mi unikl). "Mistr" byl ten poslední nominovaný snímek, který jsem viděl. Nominovaný byl na celkem tři ceny, všechny v kategoriích hereckých - Joaquin Phoenix za hlavní roli, Philip Seymour Hoffman za roli vedlejší a stejně tak i Amy Adams. Přiznám se, že Amyinu nominaci v tomhle případě nechápu, její role je skutečně minimalistická a zase tolik toho nepředvedla. O nominacích dvou pánů se však nedá ani na chvilku pochybovat.
Joaquin Phoenix hraje tak, jako kdyby chtěl hrát naposled, dává do role naprosto všechno a je to role nepěkná, není to člověk, kterému se dá naplno fandit. Přesto na něm vidíte, jak do toho dává všechno. Všechny emoce dokáže vyjádřit neskutečně, jeho pohyby, mimika, mluva, chování, to všechno je zkoordinováno do komplexního celku, kterým Joaquin dokazuje svůj neskutečný talent. Oscara už si zasloužil dávno, bohužel konkurence je letos silná a já se bojím, že se na něj opět nedostane.
Pojďme ale ještě trochu k filmu, o kterém se zde dnes bavím. "Mistr" je snímkem, který se částečně zabývá tím, jak vznikala scientologie, ale není to životopisný, ani historický snímek. Postavy jsou do velké míry smyšlené. Co je na filmu nejsilnější, kromě hereckého mistrovství? Ukázka toho, jak lidé i v moderní době dokážou ostatním vymývat mozek, dokážou je nutit dělat věci, které jsou na první pohled naprosto směšné. V konečném důsledku však vidíme, že ta směšnost není úplně na místě, co když všechny ty pitomosti, co ten člověk říká, mají nějaký reálný základ? Co když je v nich něco víc, než jen bláznovství jednoho člověka? Jakmile začnete o něčem podobném přemýšlet, dejte si raději pozor, jestli už teď vaši mysl někdo neovládá.
"Mistr" je pro mě zklamáním hlavně proto, že se tak moc snaží tlačit na pilu, tak moc se zaměřuje na psychologickou stránku, na metodu, kterou prezentuje, na člověka jako subjekt, že najednou zjistíte, že ten příběh tu vlastně žádný není, že je to jen dějiště pro tu šílenou metodu, která je zde prezentována, metodu, kterou do světa rozšiřuje člověk, který do velké míry vlastně pořádně neví, co vůbec dělá. "Mistr" má svou sílu, ale bohužel má i sílu uspat. Je moc strojený, moc umělecký, moc zaměřený na propojení prožitku postav s prožitkem diváka. Budete mít po skončení pocit, že jste také podstoupili podobnou terapii. Chvályhodné, ale nevěřím tomu, že by film nezaujal i v případě, kdyby byl natočen normálněji.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když chcete vidět, jak se rodí sektářství a fanatismus.Ještě před tím, než bude vyhlášení Oscarů, už zbývá skutečně jen pár hodin, jsem dokoukal poslední film, který jsem z nominovaných neviděl (pokud pominu krátké filmy a filmy dokumentární, vlastně ještě jeden animák mi unikl). "Mistr" byl ten poslední nominovaný snímek, který jsem viděl. Nominovaný byl na celkem tři ceny, všechny v kategoriích hereckých - Joaquin Phoenix za hlavní roli, Philip Seymour Hoffman za roli vedlejší a stejně tak i Amy Adams. Přiznám se, že Amyinu nominaci v tomhle případě nechápu, její role je skutečně minimalistická a zase tolik toho nepředvedla. O nominacích dvou pánů se však nedá ani na chvilku pochybovat.
Joaquin Phoenix hraje tak, jako kdyby chtěl hrát naposled, dává do role naprosto všechno a je to role nepěkná, není to člověk, kterému se dá naplno fandit. Přesto na něm vidíte, jak do toho dává všechno. Všechny emoce dokáže vyjádřit neskutečně, jeho pohyby, mimika, mluva, chování, to všechno je zkoordinováno do komplexního celku, kterým Joaquin dokazuje svůj neskutečný talent. Oscara už si zasloužil dávno, bohužel konkurence je letos silná a já se bojím, že se na něj opět nedostane.
Pojďme ale ještě trochu k filmu, o kterém se zde dnes bavím. "Mistr" je snímkem, který se částečně zabývá tím, jak vznikala scientologie, ale není to životopisný, ani historický snímek. Postavy jsou do velké míry smyšlené. Co je na filmu nejsilnější, kromě hereckého mistrovství? Ukázka toho, jak lidé i v moderní době dokážou ostatním vymývat mozek, dokážou je nutit dělat věci, které jsou na první pohled naprosto směšné. V konečném důsledku však vidíme, že ta směšnost není úplně na místě, co když všechny ty pitomosti, co ten člověk říká, mají nějaký reálný základ? Co když je v nich něco víc, než jen bláznovství jednoho člověka? Jakmile začnete o něčem podobném přemýšlet, dejte si raději pozor, jestli už teď vaši mysl někdo neovládá.
"Mistr" je pro mě zklamáním hlavně proto, že se tak moc snaží tlačit na pilu, tak moc se zaměřuje na psychologickou stránku, na metodu, kterou prezentuje, na člověka jako subjekt, že najednou zjistíte, že ten příběh tu vlastně žádný není, že je to jen dějiště pro tu šílenou metodu, která je zde prezentována, metodu, kterou do světa rozšiřuje člověk, který do velké míry vlastně pořádně neví, co vůbec dělá. "Mistr" má svou sílu, ale bohužel má i sílu uspat. Je moc strojený, moc umělecký, moc zaměřený na propojení prožitku postav s prožitkem diváka. Budete mít po skončení pocit, že jste také podstoupili podobnou terapii. Chvályhodné, ale nevěřím tomu, že by film nezaujal i v případě, kdyby byl natočen normálněji.
Hodnocení: 50% za příběh, který vás může přesvědčit o síle lidské mysli a jejích výmyslů
Žádné komentáře:
Okomentovat