Teď se budu trochu opakovat, ale je to nutné. Nemám rád Ridleyho Scotta a jeho filmům se snažím vyhýbat, i když je mi jasné, že se na ně musím někdy dostat. Na "Dobrý ročník" jsem se ale přesto těšil. Především kvůli dvěma skutečnostem. Jedná se o film o víně a zároveň o snímek, kde má hlavní roli Russell Crowe. Ani jeho jsem nikdy nevyhledával, ale názor už jsem musel kompletně změnit. "Dobrý ročník" mi znovu předvedl, o jak velkého herce se jedná. Ridley Scott mi ukázal, že sem tam natočí opravdu něco, co rozhodně stojí za to. "Dobrý ročník" není tolik o vínu, jak jsem čekal, ale prostě mě dostalo pojetí snímku, který je víc francouzský než americký nebo anglický.
Max Skinner (Russell, kterému sem tam ten anglický přízvuk nevyjde) je britský makléř, skutečný dravec, který měl strýčka na francouzském venkově. Jako chlapec s ním trávil mnoho času, učil se o víně. Jako dospělý se odcizil. Nyní zjišťuje, že je strýček po smrti a že on je nejspíš jeho jediný příbuzný. Připadá mu tedy veškerý majetek ve Francii včetně vinic. Musí se vrátit do míst, která si pamatuje jako dítě. Ale není příliš nostalgický. Pragmaticky přemýšlí o tom, jak dům opravit a prodat, příliš neřeší to, že je tam správce, člověk, který na vinicích celý život dělal a předpokládá, že by si je zasloužil. Jenže tohle je francouzský venkov a krásný příběh. Zní to hloupě, ale vše se v dobré obrátí. Díky hereckým výkonům a také díky režii - ano, opravdu jsem to napsal - vás snímek ale svou krásou dojímá a vy se necháte jeho pomalým tempem a dobrým srdcem vést až do konce. A nebudete z toho mít špatný pocit, právě naopak.
A teď k Russellovi. Tenhle herec je neskutečný. Dlouhou dobu jsem mu křivdil, ale postupně zjišťuji, že vina skutečně byla na mojí straně. To, co předvedl ve filmu "Dobrý ročník" pro mě bylo naprosto neskutečné. Představuji si ho jako muže vážných rolí, charakterních, komplikovaných, ale nikdy jsem netušil, jaký má v sobě komediální potenciál. To dokazuje právě filmem "Dobrý ročník". Jeho herectví je místy téměř groteskní a dává odkazovat na takové mistry jako Charlie Chaplin nebo Marxovi. Samozřejmě, je to groteska v novém, moderním pojetí, s nádechem Francie, ale přesto zde jsou skutečně čistě groteskní prvky - viz scéna s bazénem.
"Dobrý ročník" je dobrý film. V závěru sice pokulhává a končí tak nějak, jak se to dalo čekat, ale proč něco vymýšlet. "Dobrý ročník" je hezký film, esteticky zajímavý a takový chce zůstat do konce. Hraje si s kontrasty (městský člověk-venkovan, Angličan-Francouz, klidný život-stres, sobeckost a honba za mamonem-poklidný život) a díky tomu je skutečně zajímavým představitelem moderních snímků, od kterých nečekáte velkou akci, epičnost. Je to malý příběh v tom nejlepším smyslu slova. Jen jsem trochu doufal, že se víc bude řešit samotné víno. Zase se zde konfrontuje moderní uspěchaná společnost a poklidný život. Kritika konzumu a stresu je zde mnohem lepší než ve filmu "Branded", a to se na ni "Dobrý ročník" ani zásadně nezaměřuje.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když chcete vidět, že mít vinici ve Francii je skutečně krásné.Max Skinner (Russell, kterému sem tam ten anglický přízvuk nevyjde) je britský makléř, skutečný dravec, který měl strýčka na francouzském venkově. Jako chlapec s ním trávil mnoho času, učil se o víně. Jako dospělý se odcizil. Nyní zjišťuje, že je strýček po smrti a že on je nejspíš jeho jediný příbuzný. Připadá mu tedy veškerý majetek ve Francii včetně vinic. Musí se vrátit do míst, která si pamatuje jako dítě. Ale není příliš nostalgický. Pragmaticky přemýšlí o tom, jak dům opravit a prodat, příliš neřeší to, že je tam správce, člověk, který na vinicích celý život dělal a předpokládá, že by si je zasloužil. Jenže tohle je francouzský venkov a krásný příběh. Zní to hloupě, ale vše se v dobré obrátí. Díky hereckým výkonům a také díky režii - ano, opravdu jsem to napsal - vás snímek ale svou krásou dojímá a vy se necháte jeho pomalým tempem a dobrým srdcem vést až do konce. A nebudete z toho mít špatný pocit, právě naopak.
A teď k Russellovi. Tenhle herec je neskutečný. Dlouhou dobu jsem mu křivdil, ale postupně zjišťuji, že vina skutečně byla na mojí straně. To, co předvedl ve filmu "Dobrý ročník" pro mě bylo naprosto neskutečné. Představuji si ho jako muže vážných rolí, charakterních, komplikovaných, ale nikdy jsem netušil, jaký má v sobě komediální potenciál. To dokazuje právě filmem "Dobrý ročník". Jeho herectví je místy téměř groteskní a dává odkazovat na takové mistry jako Charlie Chaplin nebo Marxovi. Samozřejmě, je to groteska v novém, moderním pojetí, s nádechem Francie, ale přesto zde jsou skutečně čistě groteskní prvky - viz scéna s bazénem.
"Dobrý ročník" je dobrý film. V závěru sice pokulhává a končí tak nějak, jak se to dalo čekat, ale proč něco vymýšlet. "Dobrý ročník" je hezký film, esteticky zajímavý a takový chce zůstat do konce. Hraje si s kontrasty (městský člověk-venkovan, Angličan-Francouz, klidný život-stres, sobeckost a honba za mamonem-poklidný život) a díky tomu je skutečně zajímavým představitelem moderních snímků, od kterých nečekáte velkou akci, epičnost. Je to malý příběh v tom nejlepším smyslu slova. Jen jsem trochu doufal, že se víc bude řešit samotné víno. Zase se zde konfrontuje moderní uspěchaná společnost a poklidný život. Kritika konzumu a stresu je zde mnohem lepší než ve filmu "Branded", a to se na ni "Dobrý ročník" ani zásadně nezaměřuje.
Hodnocení: 80% za skvělé pojetí filmu o víně a o lidech
Žádné komentáře:
Okomentovat