I když si myslím, že "Jurský park" má své nedostatky, některé poměrně zásadní, přesto jsem si ho nemohl nechat ujít v kině jako 3D. Po peripetiích, abych dostal brýle, které skutečně budou mít 3D efekt, jsem si nakonec mohl vychutnat podívanou, která skutečně stojí za to. Pravda. Přidaná 3D hodnota není zase tak zásadní, ale sem tam máte pocit, že ty dinosauři jdou přímo po vás. Kdyby se "Jurský park" natáčel dnes, rovnou jako 3D film, asi by to bylo ještě zajímavější. Tak třeba se dočkáme čtvrtého dílu, který určitě ve 3D bude.
Příběh "Jurského parku" je poměrně známý, ale pojďme si ho připomenout. Muž, jehož snem bylo mít zábavní park, který skutečně bude jedinečný, postavil něco neuvěřitelného. Získal DNA dinosaurů a mohl tak vytvořit park, kde v dnešní době potkáme skutečné, živé dinosaury. Mnohem realističtější obdoba našich dnešních Dinoparků. Jenže k tomu, aby park otevřel, potřebuje souhlas několika odborníků, aby mu pojišťovna a investoři provoz povolili. Odborníky jsou doktor Allan Grant (Sam Neill), doktor Ian Malcolm (Jeff Goldblum) a doktorka Ellie Sattler (Laura Dern). Právě je si zve do svého parku John Hammond (Richard Attenborough), aby mu ho schválili. Samozřejmě, že ze začátku jsou všichni ohromeni, ale vědci si začínají uvědomovat, že na přenesení zvířat do času a místa vzdáleného 65 miliónů let od jejich skutečné doby je něco nepřirozeného. Ať už z čistě vědeckého hlediska, nebo z hlediska morálního či dokonce náboženského.
Když jsem tak přemítal o tom, co vlastně postavy říkají, došlo mi, že něco mělo zůstat v knize. Promlouvají o morálce, ale to spíše tlumí dopad snímku. Hlavně jak se do toho zaplete náboženství, už je to trochu moc. Ale nejde jen o tohle. On scénář má trochu slabiny, s kterými se snažil především vytvořit potřebný efekt. Postava Nedryho je zde pouze proto, aby něco spustila, potom se jí jednoduše zbavíme. To, že někdo chce ukrást embrya, vyznívá jen jako nezbytnost - film musí mít nějakého záporáka. Dle mého názoru by stačilo, aby se jednalo pouze o lidské selhání, ne nutně i o lidskou chamtivost a zášť. Pravda, v tomhle směru je však film věrný předloze. Té je koneckonců věrný poměrně hodně. Však také sám Michael Crichton na scénáři pracoval spolu s Davidem Koeppem. Jejich postavy jsou však kostrbaté, jejich motivace podivné a nejsou dotažené k dokonalosti. Koneckonců ono i celé dění v parku je jen takovou ukázkou, zase tolik se toho nestane. Ale přesto snímek funguje. Proč? Odpověď je jednoduchá - provedení.
Vizuální stránka je dokonalá. I po dvaceti letech dinosauři ve filmu vypadají lépe než v mnoha jiných filmech dneška. Je to neuvěřitelné, co se Spielbergovu týmu povedlo, ale je to tak. Však ono se stačí podívat na to, kdo na filmu spolupracoval. Animatroniky (mechanických modelů) se ujal Stan Winston, legenda oboru, která dělala na filmech jako "Vetřelci" nebo "Terminátor 2: Den zúčtování". Film ale potřeboval i digitální efekty. Přece jen, desetimetrová loutka dinosaura, která se pohybuje uvěřitelně, to už je celkem komplikované, pokud si má ještě stoupnout na zadní (zda by to dinosaurus dokázal, to je otázka druhá). O digitální stránku se nepostaral nikdo menší než studio samotného George Lucase, tedy legendární ILM, které dnes patří pod Disneyho. Pomocí modelů a digitálních triků byl vytvořen snímek s naprosto úchvatnou vizuální stránkou. Člověku se naprosto tají dech, když vidí ty krásné dinosaury. Ještě více pak, když si uvědomí, že tohle šlo udělat už před dvaceti lety. Vizuálně neskutečný snímek, který trochu ničí scénář a hlavně ty protivné děti.
Příběh "Jurského parku" je poměrně známý, ale pojďme si ho připomenout. Muž, jehož snem bylo mít zábavní park, který skutečně bude jedinečný, postavil něco neuvěřitelného. Získal DNA dinosaurů a mohl tak vytvořit park, kde v dnešní době potkáme skutečné, živé dinosaury. Mnohem realističtější obdoba našich dnešních Dinoparků. Jenže k tomu, aby park otevřel, potřebuje souhlas několika odborníků, aby mu pojišťovna a investoři provoz povolili. Odborníky jsou doktor Allan Grant (Sam Neill), doktor Ian Malcolm (Jeff Goldblum) a doktorka Ellie Sattler (Laura Dern). Právě je si zve do svého parku John Hammond (Richard Attenborough), aby mu ho schválili. Samozřejmě, že ze začátku jsou všichni ohromeni, ale vědci si začínají uvědomovat, že na přenesení zvířat do času a místa vzdáleného 65 miliónů let od jejich skutečné doby je něco nepřirozeného. Ať už z čistě vědeckého hlediska, nebo z hlediska morálního či dokonce náboženského.
Když jsem tak přemítal o tom, co vlastně postavy říkají, došlo mi, že něco mělo zůstat v knize. Promlouvají o morálce, ale to spíše tlumí dopad snímku. Hlavně jak se do toho zaplete náboženství, už je to trochu moc. Ale nejde jen o tohle. On scénář má trochu slabiny, s kterými se snažil především vytvořit potřebný efekt. Postava Nedryho je zde pouze proto, aby něco spustila, potom se jí jednoduše zbavíme. To, že někdo chce ukrást embrya, vyznívá jen jako nezbytnost - film musí mít nějakého záporáka. Dle mého názoru by stačilo, aby se jednalo pouze o lidské selhání, ne nutně i o lidskou chamtivost a zášť. Pravda, v tomhle směru je však film věrný předloze. Té je koneckonců věrný poměrně hodně. Však také sám Michael Crichton na scénáři pracoval spolu s Davidem Koeppem. Jejich postavy jsou však kostrbaté, jejich motivace podivné a nejsou dotažené k dokonalosti. Koneckonců ono i celé dění v parku je jen takovou ukázkou, zase tolik se toho nestane. Ale přesto snímek funguje. Proč? Odpověď je jednoduchá - provedení.
Vizuální stránka je dokonalá. I po dvaceti letech dinosauři ve filmu vypadají lépe než v mnoha jiných filmech dneška. Je to neuvěřitelné, co se Spielbergovu týmu povedlo, ale je to tak. Však ono se stačí podívat na to, kdo na filmu spolupracoval. Animatroniky (mechanických modelů) se ujal Stan Winston, legenda oboru, která dělala na filmech jako "Vetřelci" nebo "Terminátor 2: Den zúčtování". Film ale potřeboval i digitální efekty. Přece jen, desetimetrová loutka dinosaura, která se pohybuje uvěřitelně, to už je celkem komplikované, pokud si má ještě stoupnout na zadní (zda by to dinosaurus dokázal, to je otázka druhá). O digitální stránku se nepostaral nikdo menší než studio samotného George Lucase, tedy legendární ILM, které dnes patří pod Disneyho. Pomocí modelů a digitálních triků byl vytvořen snímek s naprosto úchvatnou vizuální stránkou. Člověku se naprosto tají dech, když vidí ty krásné dinosaury. Ještě více pak, když si uvědomí, že tohle šlo udělat už před dvaceti lety. Vizuálně neskutečný snímek, který trochu ničí scénář a hlavně ty protivné děti.
Kdy je na film vhodné kouknout: Když chcete vidět, jak skvěle šlo natáčet dinosaury už před dvaceti lety.
Hodnocení: 80 % za naprosto skvělý film, jen ten příběh sem tam hodně zakopne
Žádné komentáře:
Okomentovat